2013. augusztus 7-én végre aláírásra került, így megkezdődhet a tényleges megvalósítása a Budapesti közbinga-rendszernek, azaz a Bubinak. A várakozások szerint a rendszert 2014. áprilisától lehet használatba venni.
A közösségi közlekedésnek ez a formája számos nyugat-európai nagyvárosból már ismerős lehet, jövőre pedig Budapestre is megérkeznek az egyenkerékpárok. A projekt megvalósítása a Budapesti Közlekedési Központ feladata, aki a biciklik gyártásával a Csepel Kerékpárgyártó Zrt.-t, a rendszerintegrációval pedig a T-Systems Zrt.-t bízta meg.
Hogyan működik?
A közbringa rendszer lényege, hogy a város számos pontján elhelyeznek biciklitárolókat, ahonnan szabadon elvihetők a kerékpárok. A rendszer rugalmasságát az adja, hogy egyrészt tetszőleges időtartamra vehetjük bérbe a bicikliket (a fizetés utólagosan történik), másrészt pedig bármelyik másik állomáson, tárolóban elhelyezhető használat után.
2014 tavaszán 75 állomással és összesen 1000 biciklivel indul útjára a rendszer. A Bubi használatát mobilalkalmazás fogja segíteni, melyen megkereshetjük a hozzánk legközelebb eső tárolókat, illetve ellenőrizhetjük a szabad biciklik számát is.
A biciklikről
A kerékpárok egységes kinézetűek lesznek, s tervezésüknél fokozott figyelmet fordítottak a strapabírásra, abszolút “városállók” lesznek. A defektmentes abroncs mellett mindegyik bringa zárt fékrendszerrel, megállás után is világító lámpákkal, sőt, GPS nyomkövetővel is rendelkezik, hogy bármikor nyomon lehessen követni, merre jár éppen. Ellopni egyébként sem lesz érdemes, ugyanis olyan alkatrészekből áll, melyek nem kompatibilisek más biciklikkel.
Hol lesznek az állomások?
2014 tavaszán 75 állomással, összesen 1000 kerékpárral startol a Bubi, az állomások lefedik a Margit-sziget – Budafoki út, illetve a Keleti pályaudvar – Déli pályaudvar területet. A várakozásoknak megfelelően az állomáshálózat a belváros területén lesz a legsűrűbb.
A teljes helyszínlista elérhető a BKK weboldalán.
Árak, fizetés
A használatnak alapvetően két módja lesz, ami különösen kényelmes, hiszen egyszersmind az alkalmi, illetve a rendszeres használók számára is lehetővé teszi a rendszer igénybevételét.
A rendszeres használók előre megváltott, éves bérlettel vehetik majd igénybe a szolgáltatást, melyhez egyszeri regisztráció szükséges.
Az alkalmi felhasználóknak pedig az állomásokon lehetőséget nyújtanak bankkártyás fizetésre (ez esetben természetesen kaució fizetendő).
A használat első 30 perce ingyenes, a további díjakról azonban még nincs pontos információ. Annyi mindenesetre biztos, hogy az időtartam növekedésével a bérleti díj is emelkedik, ezzel arra próbálják ösztönözni a használókat, hogy minél rövidebb, csak a feltétlenül szükséges időtartamra vegyék igénybe a rendszert, hogy másnak is jusson bicikli.
Mi, az IneTracknél elkötelezett hívei vagyunk a bringás megoldásoknak. Számos munkatársunk jár dolgozni kizárólag biciklivel, illetve korábbi cikkünkben két Balaton-körbetekerésről is beszámoltunk, így nagy várakozással tekintünk az új közlekedési rendszer elébe. :)
érdekes
Comments are currently closed.