A GPS alapú nyomkövető rendszerek professzionális felhasználóinak, a sok más járműhöz kapcsolódó technológiai újításban is élenjáró Forma1-es csapatok számítanak. Miközben a versenypályán akár 300 km/h-s sebességgel száguldanak a versenyautók, addig mérnökök tucatjai figyelik az autók által beküldött adatokat. Ezt nevezzük telemetriának.
A telemetria nagy távolságú adattovábbítást, távoli méréseket és vezérlést tesz lehetővé, jellemzően vezetéknélküli kommunikációs rendszeren keresztül, ahogy az IneTrack is teszi.
A versenyautókba szerelt nyomkövető eszközöknek és a különleges szenzorok által beküldött adatoknak köszönhetően, a boxban ülő mérnökök a monitorok előtt ülve valós időben kapnak pontos képet az autók minden műszaki paraméteréről és a versenyzők vezetési stílusáról. A pilótát rádión keresztül értesítve képesek módosítani az autó beállításait, hogy mindig az adott szituációnak megfelelő legjobb teljesítményt érjék el.
Az idei évben sokat lehet hallani az új Forma1-es telemetriai rendszerről és az azt övező problémákról. A háttérben az áll, hogy a Nemzetközi Autómobil Szövetség (FIA) beszállítót váltott, és az ideitől évtől a Riedel cég szolgáltatásait használják a csapatok. Az eddigi futamok során azonban többször kellett lekapcsolni a rendszert különböző hibák miatt. Ilyen volt például az az eset, amikor a versenyigazgatóság nem tudta központilag kiküldeni a versenyautók műszarfalán felvillanó elektronikus zászlójelzéseket, így a pilóták nem értesültek ezekről időben. A FIA a problémák ellenére kitart a Riedel mellett, aki folyamatos fejlesztésekkel próbálja kiküszöbölni a hibákat. Egy másik rendszerre való áttérés az autók teljes áthuzalozásával és az érzékelők teljes cseréjével járna.
A szakmai berkekben csak Big Brothernek emlegetett rendszer segítségével több száz csatornán figyelik valós időben az autó adatait. Minden futam előtt a helyi hatóság dönti el, hogy melyik csapat melyik frekvenciát használhatja a telemetriai rendszer működtetésére. Ezeken a titkosított csatornákon az adatok 2 milliszekundum alatt jutnak el az autótól a mérnökök monitoráig. Az olyan alapvető információk, mint a guminyomás, olajhőmérséklet, gyorsulási adatok és a motorvezérlőtől érkező információk mellett sokezer más paramétert is követnek, például a versenyzők életfunkcióit.
Nemrég egy igen szemléletes példával élt az egyik istálló az egy versenytáv alatt gyűjtött adatok mennyiségét illetően. Ha kinyomtatnák ezeket az adatokat A4-es lapokra és ezeket egymásra pakolnánk, egy 2.5 km magas oszlop keletkezne.
A telemetriának azonban nemcsak a csúcstechnológiát alkalmazó Forma1-ben lehet hasznát venni. Ha kíváncsiak vagyunk a legfontosabb vezetési adatainkra, mint a megtett út, vezetési idő vagy akár a sebesség, akkor számunkra is sok hasznos információt adhat a mindennapok során egy nyomkövető rendszer.
okos, tech
Telemetrikus HD videó az Ascari versenypályáról