Európai nagyvárosokban egyre nagyobb népszerűségnek örvend az autómegosztás, más néven car-sharing. A szolgáltatás a közösségi kerékpárkölcsönző rendszerek mintájára került kidolgozásra, és az utóbbi évben csaknem duplájára nőtt a rendszert felhasználók száma.
Az önkiszolgáló car-sharing rendszer lényege, hogy a járműveket nem autókölcsönzőkben, hanem a város több pontján elhelyezett speciális parkolókban vehetjük át. Az erre a célra kialakított, nyomkövetővel felszerelt autók nem slusszkulccsal, hanem egy egyértelmű azonosítást szolgáló kóddal, vagy kártyával (RFID, Radio Frequency ID) vehetők igénybe.
A használatért perc alapú díjat fizetünk, mely fedezi a jármű minden költségét, az üzemanyagot és a biztosítást is beleértve. Amikor már nincs szükségünk az autóra, azt a kijelölt parkolóhelyen hagyva ér véget a felhasználás. Vannak olyan szolgáltatók (free floating), akik lehetővé teszik, hogy az autót bárhol ott hagyhassuk, természetesen a közlekedési szabályokra szigorúan ügyelve. Egyértelműen ez a fajta szolgáltatástípus fejlődik a leggyorsabban, az elmúlt évben közel 400%-kal nőtt a felhasználók száma.
Az új őrület elsősorban a fiatalok körében arat elsöprő sikert, ugyanis felmérések szerint egyre kisebb jelentőséget tulajdonítanak a saját autónak és az ehhez fűződő státuszszimbólumnak. Ezek alapján nagy valószínűséggel döntenek majd egyre többen az elkövetkező években is inkább a bérlés mellett. 2012-ben a regisztrált felhasználók száma elérte a 453 ezret, ami az előző évhez képest 200 ezres növekedést jelent. Becslések alapján az évtized közepén az egymilliót is elérheti az autómegosztó rendszereket felhasználók száma.
A szolgáltatói oldalt az autógyártók és a hagyományos autókölcsönző cégek közös vállalkozásai képviselik. Elsősorban a félmillió lakost elérő nagyvárosokban, városi kisautók alkalmazásával vezetik be a szolgáltatást, mely nagymértékben hozzájárul a környezettudatos magatartás erősödéséhez is. Élenjárónak számítanak a németek, ugyanis csak Berlinben 6 ilyen rendszert vehetünk igénybe a városi közlekedés során, akár elektromos meghajtású autókat is vezetve.
Egyre többen ismerik fel az M2M (machine-to-machine, gép és gép közötti) kommunikációban lévő potenciált. Az új üzleti lehetőségeket nyitó megoldások elsődleges célja a hatékonyságnövelés és a környezetvédelem.
érdekes, hasznos
Comments are currently closed.