Az első magyar carsharing vállalat, az Avalon tapasztalata, hogy bár itthon inkább cégek veszik igénybe szolgáltatásukat, emellett a magánfelhasználók száma is folyamatosan nő. A BKK-nál már dolgoznak a közösségi autózás projekten.
Budapesten vezetnék be Magyarországon először a közösségi autókölcsönzést, amely a Bubi kerékpárokhoz haosonlóan működne: kis, környezetbarát autókat lehet bérelni, használat után pedig egy gyűjtőparkolóban kell letenni őket. A dugódíjat valószínűleg már 2016-ban bevezetik, így a belvárosban autózóknak nagy segítség lehet, ha autóbérléssel ezt el tudják kerülni.
Az Avalonnál jelenleg 20 autóból választhatunk, náluk a station based megoldás működik: a VI. és VII. kerületben lévő parkolóházakból tudjuk elvinni, és oda is kell visszavinni az autókat. Kisebb személyautók és mikrobusz is van a flottában, így válogathatunk igényeinknek megfelelően. A francia Autolib a free float rendszert választotta, tehát a város különböző pontjain parkoló autókba be lehet ülni, bárhol ott is hagyhatók. A korlátozott elérhetőség miatt a station based szolgáltatók olcsóbb tarifát kínálnak. Az Avalonnál 3 órára 3 510 Ft-ért kapunk egy Opel Corsa-t, ha ezt egy 3 órás taxi-út árával összehasonlítjuk, kiqjelenthetjük: megéri. A cég szerint azoknak érdemes saját autó fenntartása helyett így bérelni, akik évente kevesebb mint 5 000 km-t tesznek meg.
Ma egy átlagos magyar felhasználó 15-20 000 Ft-ot költ havonta carsharingre, ebben benne van az autópályahasználat is. A német és a magyar árak között nincs jelentős különbség, de míg Nyugat-Euróbában a felhasználók csaknem kétharmada magánszemély, addig az Avalonnál 70%-ban cégek veszik igénybe a szolgáltatást.
Nem tudjuk még, hogy a BKK milyen cégekkel akar szerződni a carsharing szolgáltatásra, de lehetséges, hogy kedvezményeket kapnak belvárosi parkolás esetén vagy használhatják a buszsávot. A parkolás kérdése még egyáltalán nem tisztázott: ha free float rendszerben működik a szolgáltatás, hosszabb idő (főleg Budapest belvárosában) parkolóhelyet keresni, és bár nem kap büntetést, az ügyfél ez alatt is fizet. Ha a gyűjtőparkolós megoldást választják, nem lehet tudni, hol kapnának helyet. Lehetséges, hogy a kettőt kombinálják, és a hosszabb, több órás utakhoz parkolóházakból bérekhetünk autót, egy 15-20 perces rövid fuvarhoz viszont lesz lehetőségünk utcán parkoló autóba beülni. Mindenképpen nagy kihívás Magyarországon egy ilyen rendszer bevezetése, egyrészt mert a saját tulajdonhoz való ragaszkodás elengedése is problémás ma még, másrészt az is kérdés, hogy a közösségi tulajdon megóvása megvalósul-e.
forrás:
http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2015/02/20/nem_kell_tobbe_sajat_auto/
http://www.biztositasiszemle.hu/cikk/hazaihirek/gazdasag/carsharing_itthon_is_
tejed_a_kozossegi_autohasznalat.4188.html
érdekes
Comments are currently closed.