Aki kicsit is követte az elmúlt években az autók fejlődését, jól látta, hogy a hibrid hajtások, luxus extrák mellett lassan már a középkategóriás autókban is megjelentek a komolyabb fedélzeti számítógépek. Már nem a navigációról, tévéről, vagy klíma beállítást végző panelekről beszélhetünk, sokkal inkább valami jövőbe mutató technológiáról.
Elérkeztünk oda, hogy már az autóink is “okosodnak” és folyamatos online kapcsolatban vannak a külvilággal, egyéb okos kütyüinkkel. Egy okos autó valós időben közli a sofőrrel az autó állapotával és az útviszonyokkal kapcsolatos információkat. Percre pontosan tudhatjuk, hogy hol, milyen időjárásra kell számítani, hol történt baleset, elterelés vagy éppen mennyibe kerül a számomra alkalmas üzemanyag a legközelebbi benzinkúton.
Nem kérdés, hogy óriási, robbanásszerű ugrásnak nézünk elébe. Az ilyen mértékű adatáramlás, távdiagnosztika számos új szolgáltatást teremthet akár magánszemélyek, akár cégek részére, ugyanakkor nem triviális feladat a megvalósítás.
Fontos különbség, hogy míg például egy okostelefont akár fél év alatt is képesek a nagyobb gyártók piacra dobni, addig egy autó életciklusa a tervezéstől az első tesztkörökig – leginkább a biztonsági tényezők miatt – akár 10-20 év is lehet. Hogyan tud majd az autóipar lépést tartani a fejlődéssel?
Az autógyáraknak szükségük lesz távközlési operátorokra, hogy lehetővé válljon az online kommunikáció. Milyen mobil megoldásokra van szükség, ha egy legyártott autót bárhol a világban szeretnénk használni?
Az értékesítésben is paradigmaváltásra van szükség: egy jó értékesítőnék már az összes technikai szolgáltatáshoz is értenie kell, és időt kell szánni arra, hogy az ügyfelek megismerkedjenek az új szolgáltatásokkal. Szolgáltatások alatt egy autónál nem feltétlenül az okostelefonoknál megszokott appokra kell gondolni, inkább a szenzorok adatainak feldolgozására szolgáló analitikai eszközökre. A nyomkövetés és a navigáció szinte az alapszolgáltatás részei kellene, hogy legyenek, és akkor az önjáró autóról még nem is beszéltünk.
Bármennyire is jók azonban a szolgáltatások, nagy kérdés, hogy ki fog érte fizetni, és hogyan lesznek az autók egymással kompatibilisek?
Valószínűleg ilyen, és ehhez hasonló kérdések járhattak a Google és néhány nagyobb gyártó (GM, Audi, Honda, Hyundai) fejében, amikor az idei Consumer Electronics Show-n bejelentették, hogy megalapítják az Open Automotive Alliance (OAA) nevű szövetséget. Az OAA tagjai közösen dolgoznak azon, hogy idén egyre szélesebb körben alkalmazzák az Android rendszert autókban is.
Ha az OAA sikerrel jár, akkor néhány éven belül teljesülhet sokak álma, és megszülethet egy közös, egységes ökoszisztéma szabványos alkalmazásokkal és kiegészítőkkel.
okos, tech
Comments are currently closed.