Minden, amit az E-útdíjról tudni kell

A hamarosan bevezetésre kerülő E-útdíjról nagyon sokat lehet olvasni, hallani a napokban. Igyekszünk a rengeteg különböző forrásból származó információt áttekinthetően összefoglalni és segítséget nyújtani a teljeskörű tájékozódásban.

Mi az az E-útdíj?

2013. július 1-jétől Magyarországon is bevezetik a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési (UD) rendszert, amely a magyar úthálózat kijelölt, összesen 6513 km hosszú szakaszait érinti.

Kire vonatkozik?

A díjfizetési kötelezettség a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművekre vonatkozik. Ez alól kivételt képeznek az élőállatot, illetve a mezőgazdasági terméket szállító gépjárművek.

Mennyibe kerül?

Az E-útdíj fizetése a megtett úttal arányos. A díjfizetés mértéke az alábbi tényezőktől függ:

  • a használt út típusa (autópálya, autóút vagy főút),

  • a jármű kategóriája (J2, J3, J4) és

  • a jármű környezetvédelmi besorolása

Az úthasználat bruttó díja (Ft / km)

* 2 tengelyes               ** 3 tengelyes               *** 4 vagy több tengelyes

Az autóbuszok (B2) és a D1-es kategóriába tartozó járművek továbbra is az e-matricás rendszerben vásárolhatnak úthasználati jogosultságot.

Melyik útszakaszokat érinti az E-útdíj?

Hogy lehet befizetni?

  1. Előre megvásárolt viszonylati jeggyel (szakaszjegy), melyeket benzinkutakon és a tervek szerint interneten, a HU-GO rendszerbe belépve lehet megvenni.

  1. OBU fedélzeti egységekkel, melyek kapcsolatban vannak az ÁAK rendszerével.

  1. Flottakövetéssel, GPS-es nyomkövetéssel foglalkozó szolgáltatók fedélzeti egységével, mint bevallási közreműködő segítségével.

A járművünket minden esetben regisztrálni kell az ÁAK rendszerébe és az így létrejövő számlánkra előre fel kell töltenünk pénzt, ami fedezetet biztosít az úthasználathoz. A tervek szerint útdíj-feltöltőkártya vásárlása biztosított lesz az előre meghatározott értékesítési pontokon.

Hol vásárolhatok viszonylati jegyet?

Az előzetes regisztrációhoz nem kötött viszonylati jegyet 300, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. által létesítendő árusítóponton, illetve több mint ezer viszonteladónál is meg lehet majd vásárolni.

Az ÁAK úgy tervezi, hogy összesen 1700-nál is több helyen lehet majd a viszonylati jegyet vásárolni.

Mi az a HU-GO?

Az úthasználati díjat érintő új rendszert a HU-GO névre keresztelték.

A HU-GO rendszerben a fizetendő úthasználati díj arányos a megtett kilométerszámmal, és minden esetben előre fizetendő.

A díjfizetésnek két módja lesz:

  1. előre megváltott viszonylati jegy, mely azok számára ideális, akik nem rendszeresen veszik igénybe a díjköteles útszakaszokat, azonban meghatározott útvonalon haladnak.

  2. járműbe beszerelt fedélzeti egység regisztrálása, mellyel egyidőben a regisztráló egy folyószámlát hoz létre az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nél, amin keresztül előzetes feltöltéssel fedezi a díjköteles útvonalak használatát.

A rendszerbe történő előzetes regisztrációt június 20-án indítják.

Hogyan ellenőrzik a fizetést?

A fizetős útszakaszokon 74 ellenőrzőkaput állítanak fel, ezen felül pedig 45 autóval is ellenőrzik majd az itt közlekedő tehergépjárműveket. További ellenőrzéseket végeznek majd a határátkelőknél, valamint az utakon járó 50 új rendőrségi bírságolóautó segítségével.

Milyen bírságok várhatók?

Az e-útdíj törvény szerint három csoportba sorolhatók a jogosulatlan úthasználók

  1. akik az útszakasz használata előtt nem váltottak viszonylati jegyet, illetve az útdíj szolgáltatóval nem kötöttek szerződést, vagyis nem rendelkeznek útdíj fizetésére alkalmas fedélzeti eszközzel, amivel rendezhetnék a fizetést

  2. akik a kelleténél alacsonyabb díjkategória szerint használják az utat, vagyis akár szándékosan, akár véletlenül, de valamilyen adatot úgy adtak meg, hogy kevesebbet kelljen fizetni

  3. akik szabálytalanul használják a fedélzeti eszközt

Ha a járművezető személye nem deríthető ki, akkor az üzembentartó fizet. A négytengelyes járműnél 110 ezer, a háromtengelyesnél 90 ezer, a kéttengelyesnél 80 ezer forint a büntetés.

A jogosulatlan úthasználat szankciója közigazgatási bírság. A szabályszegés észlelése esetében a közigazgatási bírság kiszabására két módon kerülhet sor:

  • a helyszíni – megállítás útján történő – ellenőrzés során az úthasználóval szemben

  • helyszíni megállítás nélkül, az ún. objektív felelősség elve alkalmazásával a járműnyilvántartásba bejegyzett tulajdonos / üzembentartóval szemben.

Mi lesz a bírságból befolyó pénzzel?

A szabálysértésért kiszabott bírságokból befolyó összegeket a kormány a díjellenőrök munkáját is szabályozó, az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló kormányrendelet alapján kizárólag az úthálózattal kapcsolatos feladatokra költheti, azaz új utakat építhet, felújíthatja, bővítheti és karbantartatja a meglévőket.

E-útdíj és az IneTrack

Folyamatos kapcsolatban állunk az Állami Autópálya Kezelő Zrt-vel és részt veszünk a tárgyalásokban. Igyekszünk mindenben megfelelni az ÁAK által szabott feltételeknek és kompatibilissé tenni rendszerünk az elektronikus útdíjszedéshez. Amennyiben szeretnél naprakész információkat kapni, látogasd meg weboldalunkat és iratkozz fel hírlevelünkre.

hasznos, üzlet , ,

Comments are currently closed.

Egy hozzászólás - “Minden, amit az E-útdíjról tudni kell”

  • HAJDÚ LÁSZLÓ says:

    INFORMÁCIOM SZERINT A 34-ES HALÁL ÚT IS FIZETŐS LESZ KI FIZETI MEG A JÁRMÜBEN KELETKEZETT KÁROKAT. AMI SAJNOS NAPI PROBLÉMA.