Stresszfigyelő autó: Ön dühös! Nyugodjon le!

Nem a jövő zenéje többé, hogy autónk olyan intelligens, hogy észleli a érzelmeinket. Ezek kihatnak a figyelmünkre, befolyásolják a pillanatnyi döntéseinket, és egy reggeli nagyvárosi dugó esetén komoly következményekkel járhatnak. Napjaink népbetegsége a stressz sok közlekedési balesetet okoz. Egy svájci egyetem, az EPFL kifejlesztette a kamerarendszert, ami méri, mikor milyen kritikus a hangulatunk.

Mindenkinek ismerős lehet, hogy egy orvul elénk vágó embertársunk miatt elönti agyunkat a vörös köd, türelmetlenek, dühösek leszünk. Erre már szakkifejezés is van, “road rage”-nek hívják. A vezetés közbeni telefonálás régóta tilos, mint veszélyforrás, az evés, ivás, sminkelés, olvasás szintén figyelmetlenséget okoz, szóval ez is kerülendő. Az autóba zárt érzelmeinkre viszont eddig nem került túl nagy hangsúly, csak “általános igazságként” tudomásul vettük, hogy adott esetben mindenki hülye az utakon rajtunk kívül.

Road rage

Road rage

Az ilyenkor kialakuló stresszállapot nem csak az adrenalin szintjében, hanem az arcvonásainkon is látszik. Ezt a jelenséget figyelné egy kormányba beépített infravörös kamera, így a jövőben elkerülhetők lennének a balesetek, amiket a stressz vált ki, mert a rendszer jelez a sofőrnek. Az egyetem Signal Processing 5 Laboratory nevű részlege a PSA Peugeot Citroën-nel csapatban fejlesztette ki a rendszert, ami felismeri az alap érzelmeket: félelemet, a dühöt, az undort, a meglepettséget. Az algoritmusok a szemek, a száj, illetve az orr körvonalainak mozgásából állapítják meg, milyen hangulata van a sofőrnek.

A legnehezebb feladat a projektben minden bizonnyal az volt, hogy különbözőképpen reagálunk az élethelyzetekben, s nem mindenki ugyanúgy néz ki ha dühös, vagy ijedt. A kialakuló érzelmeken túl pedig jöhetnek váratlan események is. Hirtelen rosszullét, ideges tikkelés, görcs és az arcunk rögtön nem a megszokott módon reagál. A tesztek első fázisában két érzelmet vizsgáltak csak a kutatók: dühöt és undort, melyek nagyon hasonlóak a haraghoz. Fokozatosan finomították a rendszer felismerőképességét először fotók, majd videók alapján. Sima irodai környezetben, valós élethelyzetekben és autóban felvett arcokkal is bővítették a statikus adatbázist.

A fejlesztés feladata elsősorban, hogy a vezetést negatívan befolyásoló érzelmeket észlelje és közölje a vezetővel, de az egyelőre csak prototípus terméknél már most sok új funkciót terveznek. Félelem esetén előkészíti a fékrendszert egy esetleges vészfékezésre, halkítja, vagy kikapcsolja a kürtöt, ha már fél órája tenyerelünk rajta habzó szájjal, sőt, okos autóknál majd teljesen át is veheti a kontrollt önmaga felett a sofőrrel szemben.

 

 

érdekes, tech , ,

Comments are currently closed.