2013 júliusában vegyes fogadtatással elindult az elektronikus útdíjfizetési rendszer. Az útdíjat a 3,5 tonnánál nagyobb tömegű járművenek kell fizetni a díjköteles szakaszokon viszonylati jeggyel, vagy fedélzeti egység segítségével. Nézzük, mi történt az elmúlt hónapokban és mi várható a jövőben!
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nyilvánosságra hozta, hogy eddig közel 58 milliárd forintot hozott az államnak az útdíj, így úgy néz ki év végéig tartható lesz az elvárt 75 milliárdos bevétel.
Nagyon érdekes azonban, hogy még mindig nagyon sokan (63%) viszonylati jeggyel és nem fedélzeti egységgel (OBU – On Board Unit) veszik igénybe a díjköteles útszakaszokat. Hosszú távon azonban mégis utóbbi elterjedését várják, hiszen automatikusan működik, így csökkenti az adminisztrációt.
Fontos, hogy a fuvarozók javaslatainak figyelembe vételével tovább bontják a díjköteles szakaszokat. Eddig 2075 szakaszra volt bontva a díjköteles úthálózat, november végéig azonban ez a szám 2243-ra nőhet. A változtatás leginkább az ipari parkok elhelyezkedése miatt volt esedékes.
További változás, hogy csökken a fizetős úthálózat hossza, igaz csak 13 kilométerrel, így országunkban 6500 kilométeren kell majd e-útdíjat fizetni. Az NFM azt is közölte, hogy a jövőben tervezik az utólagos díjfizetés bevezetését, mely akár már december elején elindulhat.
Az eddigi tapasztalatok alapján az e-útdíj rendszer használata során felmerülő leggyakoribb hibák:
• A jármű felségjelzésének hibás megadása.
• Az utólag megváltott viszonylati jegy jogosulatlan úthasználatnak minősül.
• Az OBU járműhöz történő hozzárendelésének elmulasztása.
Az IneTrack e-útdíj szolgáltatásáról bővebben: inetrack.hu/e-utdij
További információk az e-útdíjról: www.hu-go.hu
hasznos, üzlet
Comments are currently closed.