Hatékony landolás az új repülés-irányító rendszerrel

 A nagy forgalmú, vagy földrajzi viszonyok miatt nehezen megközelíthető reptereken az egyes gépeknek sokszor nagyon sokat kell várniuk a landolásra. Egy új, rekordpontosságú helymeghatározó rendszerrel most azonban elkerülhetik a “sorban állást”, s az amúgy is túlterhelt földi irányítóközpontok segítsége nélkül, önállóan érhetnek majd földet sokkal hatékonyabban, mint eddig bármikor.

Az RNP (Required Navigation Performance – Előírt Navigációs Pontosság) rendszer segítségével a repülők a földi állomások segítsége nélkül hajthatnak végre precíziós (pontosan meghatározott útvonal menti) repülést a globális helymeghatározó rendszerek segítségével.

Az RNP 32 láb pontossággal határozza meg a repülőgép helyzetét, és 10 másodperces bizonyossággal tudja megbecsülni az érkezését. A pilóta manőverezését a monitorra vetített 3 dimenziós légifolyosó könnyíti meg, melynek elhagyásakor a rendszer automatikusan riaszt.

ku-bigpic

A repülőgépekben található GPS berendezések tehát rendkívüli pontosságukkal, és monitorra rajzolt folyosóval optimalizálják a repülőgépek földet érését, csökkentik a levegőben töltött időt és a megtett útvonal hosszát. Mindez nem csupán az utasoknak jelent rövidebb repülési időt, de csökkenti a károsanyagkibocsátást, a légitársaságok üzemanyagköltségét és a zajszennyezést is.

A számadatok is alátámasztják a rendszer hatékonyságát és szükségességét: Brazíliában átlagosan 22 km-rel és 7,5 perccel repülnek kevesebbet a gépek, ami 735 kg-mal kevesebb károsanyag-kibocsátást és 24 millió dollárral kevesebb költséget jelent a légitársaságok számára.

 

érdekes , ,

Comments are currently closed.