Bizonyára majdnem minden internetező találkozott már check-in szolgáltatásokkal, ha máshol nem is, a Facebook-on biztosan. Bejegyzésünkben arra szeretnénk választ kapni, hogy miért osztja meg valaki másokkal, hogy éppen merre jár?
A check-in szolgáltatások a helyfüggő szolgáltatások (Location Based Services – LBS) kategóriájába tartoznak. Magyarországon a 3 legelterjedtebb check-in szolgáltató a Foursquare, a Facebook Places, illetve a Google Latitude. Mindhárom szolgáltatás alapja a felhasználó földrajzi pozíciója, s használatának lényege, hogy egy okostelefon segítségével bármikor bejelentkezhetünk a közelünkben levő nyilvános helyekre. De miért érzünk késztetést arra, hogy azonnal megosszuk barátainkkal éppen aktuális tartózkodási helyünket?
Kedvezmények, akciók
Számos bár, étterem, vagy teázó kedveskedik akcióval, kedvezménnyel azoknak a felhasználóknak, akik ezeken a hálózatokon keresztül bejelentkeznek hozzájuk. Ezzel nyer egyrészt a felhasználó, hiszen pénzt takaríthat meg, másrészt pedig a szolgáltató, aki az apró ajándékért cserébe ingyen reklámot kap. Leggyakrabban 5-10 check in után jár az akció, ám akadnak olyanok, akik az “új vendégekre” alapoznak, s már az első bejelentkezést is jutalmazzák.
Lusták naplója
Fontos funkciója a check in hálózatoknak a loggolás, azaz hogy gyakorlatilag bármikor vissza tudjuk nézni, hogy mikor hol jártunk. Sokan használják tehát gyakorlatilag “naplóként”. Hasznos lehet akkor is, ha nem emlékszünk ugyan egy hely nevére, de tudjuk, hogy merre van és körülbelül mikor jártunk ott.
A verseny illúziója
Sok szolgáltató versenyként állítja be a bejelentkezés lehetőségét. Erre a legjobb példa a Foursquare, ahol bizonyos tevékenységekért cserébe (pl. heti háromszori bejelentkezés) különböző jelvényekett (“Badge”) kapnak a felhasználók, s a legtöbbet bejelentkező felhasználó jutalma a polgármesteri (Mayor) cím az adott helyen.
A jövő technológiája
Megkérdezések alapján kiderült, hogy a szolgáltatást szívesen használják, mert úgy gondolják, a helyfüggő szolgáltatások egy előremutató technológia. A felhasználói adatok alapján elmondható, hogy a szolgáltatást elsősorban fiatalok használják, ugyanis jelentős potenciált látnak benne a személyre szabott reklámok, akciók terén.
Sokan persze pusztán unaloműzésre használják a szolgáltatást, vagy egyszerűen azért, mert vonzó tudatni ismerőseinkkel azt, hogy éppen merre járunk. Arra is akadt már példa, hogy a check in alkalmazások segítségével spontán találkozókat hozzunk össze közelben levő barátainkkal, ismerőseinkkel.
Annyi azonban biztosnak látszik, hogy a helyfüggő szolgáltatásokban óriási potenciál van a jövőre nézve, hiszen amellett, hogy számos hasznos információval szolgál a felhasználó számára a környéken levő lehetőségekről, megteremti a személyre szabott, időben aktuális reklámozás lehetőségét, s ez a felhasználóknak és a szolgáltatóknak egyaránt előnyt biztosít.
Forrás: ReadWrite, Streetfightmag
tech
Comments are currently closed.