Több, mint 4 éve már, hogy a MÁV elkezdett dolgozni a mozdonyok GPS alapú nyomkövetésén. A mozdonyfedélzeti berendezéseknek (MFB) hála, 2 éve térképen is nyomonkövethetjük, mennyit késik a vonatunk.
Az első tesztverzió még 2009 januárjában látott napvilágot, először a Budapest-Hegyeshalom szakaszt lehetett ilyen módon megfigyelni. Ősztől már a teljes törzshálózaton és mellékvonalakon egyaránt elindult a szolgáltatás, így azóta közel 7800 kilométeren működik.
Ehhez azonban a MÁV mintegy 728 mozdonyát fel kellett szerelni az ún. mozdonyfedélzeti berendezéssel, melyet a Prolan Zrt. biztosított. Ezek a készülékek GPS egységgel, valamint kijelzővel és billentyűzettel is rendelkeznek, így tudnak kommunikálni a mozdonyvezetővel.
A képen is látható berendezés egy része nagyjából úgy működik, mint az IneTrack trackerek, tehát beküldik a pozíciót és néhány adatot egy központi szervernek, és ez jelenik majd meg térképen. Az eszköz képes üzemanyagmérésre is, illetve elektronikusan vezeti a menetigazolványt. Alkalmas a tolatás/menetátkapcsoló állapotának, vagy a vonat sebességének továbbítására, másrészt képes üzenni a mozdonyvezetőnek pl. ha meghibásodott a pálya, vagy meg kell állniuk.
A beküldött adatokat feldolgozzák és a MÁV Vonatinfo 2.0 felületén jelenítik meg. Ezt bárki elérheti a MÁV honlapjáról, vagy közvetlenül a http://vonatinfo.mav-start.hu/ hivatkozáson. Az oldalra látogatva az országos térképhálózat látszik, az éppen közlekedő vonatokkal. A jobb oldali sávban kereshetünk rá egy adott járatra. A rendszer színekkel jelzi, ha egy vonat késik, és ezt percre pontosan is meg tudjuk nézni.
A térkép egyébként az Elvira keresési találataiból is elérhető a “Mutasd a térképen” gomb segítségével.
További részletek a használatról: http://www.mav-start.hu/hirek/hir.php?mid=14e2d7f4653d76
érdekes, hasznos
Comments are currently closed.